Rodzaje skrzyń biegów w Peugeot – od czego zacząć analizę?

Manualne skrzynie biegów Peugeot nadal dominują wśród spotykach samochodów na drodze. Jednak samochody z manualną skrzynią biegów są powoli zastępowane na całym świecie pojazdami z automatyczną zmianą biegów. Wynalezienie samochodów spowodowało, że człowiek wykorzystał dwa rodzaje przekładni, a mianowicie silnik spalinowy i manualną skrzynię biegów. Samochody z manualną skrzynią biegów pozostają dominujące ze względu na ich niższy koszt w porównaniu z innymi technologiami przekładni, takimi jak automatyczne skrzynie biegów.

Ręczna skrzynia biegów składa się z łożysk stożkowych, lub co raz bardziej popularnych wałeczkowych. Najmniej stosowane i wytrzymałe są łożyska kulkowe. Liczba biegów do przodu zależy w dużej mierze od wielkości wału korbowego silnika. Manualna skrzynia biegów ma możliwość zmiany kierunku napędu, co jest wykorzywane przy używaniu biegu wstecznego. Użyte tam są trzy koła zębate.

Półautomatyczna skrzynia biegów w Peugeocie

Półautomatyczna skrzynia biegów to w rzeczywistości skrzynia manualna z siłownikami odpowiedzialnymi za sterowanie sprzęgłem i wybór biegów. Z kolei ich pracą sterują układy elektryczne lub hydrauliczne. Ten rodzaj przekładni pozwala na automatyczną lub ręczną zmianę biegów za pomocą tradycyjnych podnośników lub łopatek przy kierownicy.

Półautomatyczne skrzynie biegów mają dwa zestawy biegów: jeden do normalnego użytkowania (jazdy), a drugi do sportowej jazdy, gdy potrzebujesz większego momentu obrotowego llub mniejszego zużycia paliwa oraz niższych zakresów prędkości (np. w rajdach lub wyścigach typu drag racing). Niektóre nowoczesne pojazdy, które używają automatycznych skrzyń biegów, oferują również tryb „semi-auto”, który przełącza się z manualnej skrzyni biegów na automatyczną.

Automatyczna skrzynia biegów

W automatycznych skrzyniach biegów Peugeot należy unikać gwałtownego wciskania pedału gazu – skrzynia biegów ma spore opóźnienie w przekazywaniu momentu obrotowego na koła, więc auto najpierw nagle zwalnia, a po chwili gwałtownie się chwieje już na niższym biegu. Aby przekładnia była względnie płynna, przed oczekiwaną zmianą biegów należy zwolnić nacisk na pedał przyspieszenia. Niektóre skrzynie są wyposażone w tak zwany program kontroli startu, czyli agresywny start z wysokich obrotów. Jedną z najczęstrzych przyczyn  awarii jest przegrzanie oleju lub przekładni. Warto sprawdza stan świec, kabli wysokiego napięcia, czy alternatora.